2016

(EN)

ARTISTS HIJACK ADVERTS ACROSS BRUSSELS TO DENOUNCE TTIP-CETA FREE TRADE DEALS



2nd November 2016
Contact:  brandwashing@riseup.net -    00 32 465 77 63 02
Video: (1.59 mins): https://youtu.be/a2D9Cv1zx50
High-res images:    http://tinyurl.com/hdsydjx

Over 80 artworks were installed in bus stop advertising spaces in Brussels yesterday ahead of mass protests expected this week against the CETA and TTIP  free trade deals. [1] [2]

The artist collective responsible for the action 'Brandwashing' was inspired by
a similar 'Brandalism' project during United Nations COP21 climate talks in 2015 in Paris [3].  'Brandwashing' aims to highlight the links between advertising, corporate lobbying and the power of multinationals.  The controversial CETA deal between the EU and Canada was signed last Sunday amidst widespread protest across Europe.

The artworks were created by more than 20 Belgian, British and international
artists - including advertising agency workers from London. The posters target brands such as McDonalds, Chevron, Texaco: and use a combination of drawings, photos, paintings and montages. They shine a spotlight on the actors pulling the strings behind free trade deals like CETA and TTIP: corporate lobbyists, governments and the European Commission.

Brussels-based artist Jean-Pierre said:

"We have taken over these corporate advertising spaces to expose the impacts of the CETA and TTIP free trade deals - which will increase the power of multinational corporations at the expense of the environment, public services, workers rights and democracy.

We see lobbying and advertising as two arms of corporate power. In Brussels, big business use their financial muscle to buy political consent in the European Commission.  At the same time, they use advertising spaces to shore up their image with the public. We expect to see many more actions against the lobbyists this week."

Thousands of people from across Europe will arrive in Belgium this Thursday for 'TTIP Game Over' protests against lobbyists in Brussels. [4]


ENDS


Video: (1.59 mins): https://youtu.be/a2D9Cv1zx50

Poster images can be seen here: http://brandwashingbelgium.blogspot.be/

High resolution images available for download via WeTransfer here: http://tinyurl.com/hdsydjx


Notes to Editors
------------------------------

[1] The Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) is the treaty
established between Canada and the European Union, signed on 30 October
2016, between Canadian President Justin Trudeau and President of the
European Council Minister Donald Tusk.

[2] The Transatlantic Partnership Trade and Investment (TTIP), is a
trade agreement being negotiated between the European Union and the
United States to create a transatlantic free trade area.

[3] Brandalism has previously organised two larger "subversive
advertising" ( "subvertising") campaigns across 10 cities in the
United Kingdom (2012 and 2014), involving known artists such as Ron
English, Robert Montgomery and Paul Insect.
See: http://www.brandalism.org.uk/the-project

[4] TTIP Game Over is an action platform that does not organise actions
itself but provides logistical support to those who do. Round 1 took
place from July 11 to 17 during the 14th round of TTIP negotiations in
Brussels. Over 20 different groups carried out actions under the slogan
“Make some noise”, intending to disturb the negotiations. Round 2 aims
to shine a light on the main players behind the free trade treaties.
Some actions have already taken place. See
https://ttipgameover.net/blog/en/portfolio_category/round-2/





 

 

(FR)

Communiqué de presse en français



UN DÉTOURNEMENT MASSIF DE LA PUBLICITÉ À BRUXELLES DÉNONCE LE BAFOUEMENT DE LA DÉMOCRATIE PAR LES TRAITÉS DE LIBRE-ÉCHANGE



DATE : 01 NOVEMBRE 2016
CONTACT : brandwashing@riseup.net
TELEPHONE : +32 (0) 465 77 63 02
LIEN VIDEO : https://youtu.be/FKFaMhkahsM
LIEN PHOTOS (wetransfer) : http://tinyurl.com/hdsydjx




Plus de 80 œuvres d'art dénonçant la mainmise des multinationales sur la démocratie à travers les traités de libre-échange tel que le CETA [1]
et le TTIP[2], ont été installées ce matin à Bruxelles, capitale européenne du lobbyisme. 



Les affiches ont remplacé les publicités existantes et elles répondent à l’appel de TTIP GAME OVER [3] à réaliser
des actions de désobéissance civile dans le cadre du 2ème round, prévu ces 3, 4 et 5 novembre 2016.



Le collectif Brandwashing s’est inspiré du projet Brandalism [4], qui a réalisé des actions similaires lors de la COP21 l’an passé à Paris. 
Leur objectif est de se ré-approprier
l’espace public, tout en soulignant les liens entre la publicité, le consumérisme et le pouvoir des multinationales.



Les œuvres d’arts ont été réalisées par plus de 20 artistes belges et intern ationaux, qui se sont réunis pour faire porter leur message visuellement. 
C’est au travers de dessins, photos, peintures, montages…  qu’elles-ils s’expriment et entendent braquer les projecteurs sur les acteurs qui
négocient le TTIP et tirent les ficelles des négociations : lobbyistes, commission européenne et gouvernements.



L’artiste Camille ayant participé au projet déclare «Pour nous, artistes, pouvoir participer à
ce genre de projet est l’occasion de reprendre nos droits sur l’espace public en utilisant un support qui est réservé aux grandes corporations.
En ces temps où nos droits (sociaux et environnementaux) sont de plus en plus bafoués, il est important d’informer et de nous positionner contre
ces traités de libre-échange qui nous concernent toutes.»





[1] L’accord économique et commercial global ou Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) est le traité établi entre le Canada et l’Union européenne qui a été signé le 30 octobre 2016 par le premier ministre
canadien, Justin Trudeau et le président du Conseil européen Donald Tusk.


[2] Le partenariat transatlantique de commerce et d'investissement (TTIP en anglais), également connu sous le nom de
traité de libre-échange transatlantique (TAFTA en anglais), est un accord commercial en cours de négociation entre l Union européenne et
les États-Unis, prévoyant la création d'une zone de libre-échange transatlantique.



[3] TTIP Game Over est une plateforme d’actions qui n’organise pas d’action elle-même mais qui fournit un support logistique
à ceux qui en font. Le Round 1 a eu lieu du 11 au 17 juillet pendant le round de négociations du TTIP à Bruxelles. Plus de 20 groupes différents
ont portés des actions sous le slogan “Faisons du bruit”. Le Round 2 aura pour but de mettre en lumière les principaux acteurs derrière les
traités de libre échange. Certaines actions ont déjà eu lieu.


[4] Brandalism a organisé par le passé deux des plus importantes
campagnes de 'subvertising' à travers 
diverses villes du Royaume-Uni (en 2012 et 2014), impliquant des
artistes reconnus tels que Ron English, Robert Montgomery et Paul
Insect.
Voir : http://www.brandalism.org.uk/the-project



(NL)

Valse reclameposters klagen de ontkenning van de democratie door vrijhandelsverdragen aan



DATUM : 1 november 2016
CONTACT : brandwashing@riseup.net

TELEFOON : +32 (0) 465 77 63 02


VIDEO LINK : https://youtu.be/FKFaMhkahsM
LINK VOOR DE FOTOS (wetransfer) : http://tinyurl.com/hdsydjx


In plaats van reklameaffiches werden er deze morgen meer dan 80 kunstwerken
geinstalleerd in Brussel, hoofdstad van lobbyisme.

Ze klagen de wurggreep van de multinationals op de democratie aan bij wijze van de
vrije handelsverdragen zoals CETA [1] en het TTIP [2]. 

Ze gaan in op
de oproep van TTIP GAME OVER [3] om acties van burgerlijke
ongehoorzaamheid te organiseren in het kader van de tweede round
voorzien op 3, 4 en 5 november 2016.



Het collectief Brandwashing heeft zich laten inspireren door het project Brandalism,
die soortgelijke acties heeft georganiseerd vorig jaar in Parijs tijdens COP21.
Hun doel is het zich opnieuw eigen maken van de openbare ruimte en tegelijkertijd
het verband tussen publiciteit, consumentisme en macht van de
multinationals te onderstrepen. 

De kunstwerken werden door meer dan
twintig belgische en internationale kunstenaars gerealiseerd. Ze zijn
samen gekomen met de bedoeling om hun boodschap op een visueel manier te
brengen. 


Met hun tekeningen, fotos, schilderijen, montages, drukken ze
zich uit en richten de schijnwerpers op de acteurs die bij de
onderhandelingen over het TTIP en CETA aan de koordjes trekken :
lobbyisten, de europese commissie en de regeringen.



De artieste Camille, die deelnam aan het project drukt zich zo uit : "voor ons,
artiesten, mogen deelnemen aan dit soort project is een gelegenheid om
ons plaats in het publieke ruimte te heroveren door gebruik te maken van
een houvast die normaal voorbehouden wordt aan grote "corporaties". In
tijden waarin onze rechten (op sociaal en ecologisch vlak) meer en meer
met de voeten getreden worden is het belangrijk om te informeren en
stelling te nemen tegen de vrijhandelsakkoorden die ons allen
aanbelangen".



[1] Het Comprehensive Economic and Trade Agreement
(CETA) ("alomvattend economisch en commercieel akkoord") is een
voorgesteld vrijhandelsakkoord tussen Canada en de Europese Unie.  Het
verdrag is door canadees eerste minister Justin Trudeau en president van
europees commissie Donald Tusk ondertekend op 30 oktober, maar nog niet
in werking getreden.



[2] Het Trans-Atlantisch Vrijhandels- en Investeringsverdrag (Engels: Transatlantic Trade and Investment
Partnership, TTIP) is een voorgesteld vrijhandelsverdrag, waarover wordt
onderhandeld tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten.



[3] TTIP Game Over is een actie-platform dat zelf geen actie organiseert maar
logistieke steun brengt voor organisaties die er willen ondernemen.
Round 1 vond plaats van 11 tot 17 juli tijdens het onderhandelen vaan de
TTIP in Brussel. Meer dan 20 verschillende groepen hebben acties gevoerd
onder slogan : MAAK LAWAAI !. Round 2 zal zich meer oprichten op acteurs
die deelnemen aan de onderhandelingen over de vrije-handelsakkorden. Een
aantal acties hebben al plaats gevonden.



[4] Brandalism heeft in het verleden 2 van de meest belangrijke campagnes gevoerd van
"subvertising » » in verschillende steden in VK (in 2012 en 2014)
waarbij bekende artiesten betrokken zijn zoals Ron English, Robert
Montgomery en Paul Insect.


Couverture de Presse 2016 

Belge












Francais


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